gällande Samfälligheten Rörum 23:3, 23:15 m fl (Ver A)
För beslut på Samfällighetens årstämma 2 augusti 2020
Inledning
Anläggningsbeslut för Samfälligheten
Rörum 23:3, 23:15 m fl antogs vid föreningens bildande år 1980 och utgör den grund på vilken föreningen verkar.
Beslutets strikt formulerade föreskrifter vid förvaltning av området
Lyder ”Tillfartsvägen
skall hållas i sådant skick, under den tid marken är bar, som krävs för erhållande av statsbidrag till enskild väghållning. Möjlighet till parkering skall finnas längs tillfartsvägen.
Den får stängas för genomfart i nordost. Matarvägarna skall hållas så att de är framkomliga med personbil under den tid marken är bar. Grönområdena skall hållas som äng eller vattenyta
i vårdat skick. Lövträd får behållas och planteras.”
Styrelsens uppgifter
Styrelsen uppgifter finns i huvudsak specificerade i stadgarna.
Stickvägsrepresentanters uppgifter
Kallar till arbetsdagar och informerar om beslutade skötselinstruktioner fattade
på årsmöte och/eller styrelsemöte samt verkar för att arbetslaget följer dessa i görligaste mån. I den mån arbetslaget inte har förutsättningar att följa beslutade instruktioner skall styrelsen
informeras.
Bakgrund
På årsstämman 2019 konstaterades att kommunikationen mellan styrelse och stickvägsrepresentanter
behöver förbättras. Styrelsen fick även ett uppdrag att till nästa årsstämma göra en översyn/framtidsplan av samfällighetens underhållskostnader, som har ökat de senaste fem åren med högre
årsavgift som resultat. Att försöka skapa en hållbar och långsiktig balans mellan eget- och inhyrt arbete sågs som en viktig fråga. Härigenom borde det bli lättare och mer förutsägbart att kostnadsberäkna
de externa arbetsinsatserna givet en samsyn om de olika arbetsområdenas skötselnivå och utgångsstatus.
Lägesbeskrivning
Kommunikationen med stickvägsrepresentanterna
Under året som gått har styrelsen arbetat med att förbättra informationsvägar och skapa bättre dialog med stickvägsrepresentationerna.
Grönområden och Vägnät
Styrelsens väg- och grönområdesansvariga inventerade status på vägar och grönområden under sista kvartalet 2019.
Åtgärdsförslag avseende dialog mellan Styrelse och Stickvägsrepresentanter respektive medlemmar
Sickvägsrepresentanterna
Medlemmarna
Strategisk plan avseende vägnät och grönområden
Vision
Vi skall verka för skötsel i enlighet med anläggningsbeslutet, som lyder “Tillfartsvägen skall hållas i sådant skick, under den tid som marken är bar, som krävs för erhållande av statsbidrag
till enskild väghållning. Möjlighet till parkering skall finnas längs tillfartsvägen...Matarvägarna skall hållas så att de är framkomliga med personbil under den tid som marken är bar. Grönområdena
skall hållas som äng eller vattenyta i vårdat skick. Lövträd får behållas och planteras.” Den ålagda uppgiften att vårda grönområden och skog skall bygga på frivilliga insatser
av fastighetsägarna. Omfattningen av åtagandena kan skilja sig ganska mycket på de olika områdena. Skötseln skall genomföras med extra hänsyn till biologisk mångfald.
Plan
Förutsättningar
Vår plan måste vara förankrad i anläggningsbeslutet och så långt möjligt dessutom bygga på medlemmarnas preferenser vad gäller skötselnivåer och insatsen av eget arbete. Ett första inspel
beträffande nivåer, preferenser och arbetsinsatser har vi fått i enkätsvaren från stick-vägsrepresentanterna.
Generellt tycker vi oss kunna konstatera, att stickvägarnas arbetsinsatser varit tämligen begränsade i ”stortomtsområdet”. Här verkar det som insatserna utförts på individuella initiativ och endast i undantagsfall skett på gemensamma planerade arbetsdagar. Hög ålder anförs som anledning från några håll. Speciellt område U verkar vara satt på undantag. Kanske beroende på att området delas av flera stickvägar. Det verkar vara en helt annan inställning till gemensamma arbetsdagar bland ”småtomterna” här fungerar det bra/mycket bra. Finns det skäl som talar för att vi förändrar ytskiktet på Ulexvägen – trafiksäkerhet, ekonomiska, estetiska, miljömässiga (damm, ljud) ….? I våra svar kan vi se en klar majoritet för att behålla nuvarande struktur med saltning, grusning och skrapning
Genomförande
Grönområden:
En grundförutsättning är att så mycket som möjligt skall utföras med ideella krafter. Samtliga stickvägar listar/ritar in på karta vad som kommer att utföras med frivilliga arbetsinsatser och vad som kräver externa resurser. Styrelsen sammanställer och återkommer.
Skapa samsyn mellan och inom arbetslagen genom att
Klargörande om vilken skötselnivå som är acceptabel på grönområdena.
Koordinerade punktinsatser för röjning och bortforsling av sly
Inventering av större träd som behöver fällas av
Dokumentera områden för gräsklippning och tidpunkt för densamma.
Vägnätet:
Vi vill ändå redogöra för alternativet att belägga Ulexvägen med asfaltbetong: Vi har fått ett kalkylpris på 500 kkr. Hållbarheten
är ju inte evig men kanske vi kan räkna med 24 år (passar vår cykel för vägunderhållet) utan att behöva laga eller lappa i någon större omfattning. Förmodligen väl optimistiskt eftersom vägen
regelmässigt trafikeras av tunga sopbilar som är riktiga kantmarodörer. Men vi leker ändå med tanken. Beräknat i dagens priser kostar det totalt 16.700:- per år om vi saltar varje år, lägger på grus och
skrapar vart tredje år samt grusar stickvägarna vart 6:e år. Lägger vi asfalt har vi en engångskostnad på ca 500 kkr. Per år under 24 år blir det 20.800:-. I vågskålen ligger ju också att i ovan
beskriven arbetsmodell belastar kostnaden för underhållet av stickvägarna föreningen. Enligt allmänna råden kopplade till anläggningsbeslutet skall den kostnaden bestridas av respektive stickväg. Ett förfarande,
som enligt vårt förmenande är helt ohanterligt och ogenomförbart.
Då återstår att ta hänsyn till faktorer som inte är så lätta att lägga ekonomiska värden på. Man kan ju göra det provocerande lätt: Asfalt, allt annat lika, ökar hastighet enligt alla empiriska underökningar. En allvarlig personolycka kostar….
Kvintessens – Nuvarande ytbeläggning förordas och blir dessutom billigare än alternativet asfaltbetong.
Styrelsen ansvarar för att kostnaderna följer de ekonomiska ramarna, som sätts av Stämman. I uppdraget ligger också att styrelsen bör konkurrensutsätta de externa entreprenörerna
med jämna mellanrum.
En logisk följd av att dela blir att vår ekonomiska redovisning, budgets och årsbokslut anpassas till de olika huvudgrenarna i vår verksamhet. Vi får då mycket lättare att följa kostnadsutveckling både gentemot budgets och historiskt.
Grönytor
Vägnät
Senaste kommentarer
15.08 | 15:56
Var så vänlig att uppdatera Webadministratör; har inte varit Jan-Ove Pers...
21.04 | 05:49
Under verksamhetsberättelser kan man ju ha yngre sådana än från 2014/2015....
21.04 | 05:48
Det vore väl klädsamt att även uppdatera styrelsens sammansättning. I...
21.04 | 05:46
Här är det ju så klart då också fel, eftersom jag är stickvägsansvarig ...